Slagerij Moormann & de Boer: blij met een nieuw concept

Slagerij Moormann & de Boer: blij met een nieuw concept

Na ruim vijfentwintig jaar een slagerij te hebben gehad, stonden Kees Moormann en Katja de Boer voor een belangrijke beslissing: ‘Wat gaan we de rest van ons werkzame leven doen?’ Na enkele goede gesprekken met hun adviseur Maarten Jeroen den Boer van MB Resultaatverbeteraars namen ze een verrassende beslissing: ze gingen door en kozen voor een ingrijpende verbouwing. ‘Nu krijgen we weer energie van ons werk.’

Voor Texelaar en toerist

De Uitdaging

Verkopen… of toch niet?

Samen werden Kees Moormann en Katja de Boer in 1994 mede-eigenaar van de slagerij in De Koog die Katja’s vader en moeder in 1978 waren begonnen. In 2001 namen ze het bedrijf over. Ze werkten hard en deden goede zaken, maar ontdekten de afgelopen jaren steeds meer dat ze toe waren aan iets anders. Ze overwogen de winkel te verkopen. 

Maar hoe doe je dat? Wat zijn de fiscale gevolgen? En maakt een goede verkoopsom je financieel onafhankelijk? Of moet je daarna toch weer aan het werk? Voor een antwoord op die vragen zochten ze contact met hun accountant, Maarten Jeroen den Boer van MB Resultaatverbeteraars.

De Aanpak

De machines van het bedrijf bleken een flinke waarde te vertegenwoordigen

De gesprekken liepen heel anders dan ze hadden verwacht. Samen met Maarten Jeroen concludeerden Kees en Katja dat stoppen financieel nog geen reële optie was en dat ze hun werk bovendien nog steeds veel te mooi vonden. Wél besloten ze tot een grondige verbouwing van hun twintig jaar oude winkel, waar nog een toonbank stond en iedere klant apart werd geholpen. Een bewerkelijk concept, waardoor maar weinig tijd overbleef voor een andere ‘tak van sport’: het zelf inblikken en verkopen van Texels rund-, lams- en varkensvlees. In plaats daarvan kozen Kees en Katja voor een zelfbedieningsconcept. Natuurlijk met 

behoud van kwaliteit, want het vlees dat ze verkopen komt nog steeds uit de eigen ambachtelijke slagerij.

Om hun verbouwing te kunnen realiseren en met een gerust hart de toekomst tegemoet te zien, werd samen met Maarten Jeroen gekeken naar de beste financiering en rechtsvorm, ook om er fiscaal zo gunstig mogelijk uit te springen. ‘Je kunt het er nog zoveel met vrienden over hebben, het is fijn om met iemand te kunnen sparren die er écht verstand van heeft’, vertelt Kees.

Het resultaat

‘We krijgen nu weer energie van ons werk’

Vlak voor de kerst ging de vernieuwde winkel open. Het resultaat – gerealiseerd door de gespecialiseerde interieurbouwer Wimag uit België – is fantastisch. De winkel oogt strak en stoer, maar toch uitnodigend. Klanten kunnen in alle rust zelf een keuze maken uit het uitgebreide assortiment vlees en vleeswaren, dat ligt uitgestald in ruime en schone vitrines. ‘We kunnen ’s ochtends al heel veel doen, waardoor we beter toekomen aan ons andere werk. En omdat je je niet hoeft te haasten om de volgende klant te helpen, hebben we nu alle tijd om mensen met vragen of bijzondere wensen te helpen. De winkel 

straalt rust uit, horen we steeds’, vertelt Kees. Een niet voorziene maar welkome bijkomstigheid is dat de klant gemiddeld langer in de winkel is, meer tijd heeft om zijn keuze te maken en daardoor meer uitgeeft.

Gevraagd naar hun conclusie, hoeven Kees en Katja niet lang na te denken. ‘We werken efficiënter, hebben meer tijd voor onze klanten en de omzet is gestegen. We krijgen nu weer energie van ons werk.’