Skip to main content

ICT-bedrijf van Sebastiaan Bouwman groeit snel

Klanten ‘ontzorgen’ op ICT-gebied: dat is al jaren de belangrijkste bedrijfsactiviteit van Sebastiaan Bouwman.

Sinds een paar maanden is hij volledig eigenaar van NDC-IT BV. MB Adviesgroep/Credion mocht hem assisteren bij de financiering en de overname van de aandelen.

De 41-jarige Sebastiaan uit Zaandijk is geen geboren ICT'er, vertelt hij. ‘Ik kom oorspronkelijk uit de elektrotechniek. Daarin heb ik een opleiding gevolgd en ben ik een paar jaar werkzaam geweest. Maar ik had vooral interesse in het geautomatiseerd aansturen van de elektrotechniek en heb een overstap gemaakt naar de ICT-sector. Ik ben doorgegroeid en technisch consultant geworden bij de overheid. Daar heb ik in 2008 meegewerkt aan een project voor het ministerie van Justitie waarin standaardisatie centraal stond. Elke werknemer heeft zijn eigen wensen over de inrichting van zijn laptop of desktop. Door te standaardiseren kun je deze uitzonderingen beter beheersen en bovendien veel kosten besparen.

Tijdens dit overheidsproject leerde Sebastiaan zijn toekomstige compagnon John Budde kennen. Beide ICT'ers wilde meer doen met hun ervaring in werkplekstandaardisatie en een paar maanden later, nu alweer veertien jaar geleden, richtten ze NDC-IT op. ‘Eerst hadden we er allebei nog een baan naast, maar we kregen steeds meer klanten en hebben ook meerdere servicepartners overgenomen. De laatste zeven jaar waren we fulltime met ons bedrijf bezig.’

Klant

NDC IT

Categorie

Overname financiering

Datum

2023

Website

https://www.ndc-it.nl/

‘Veel klanten komen binnen via zakenrelaties’

Cruciale rol

Dit jaar gaf John te kennen iets anders te willen. Voor de zakelijke afwikkeling besloot Sebastiaan professionele hulp in te roepen. Hij vond die bij BNI Focus Oostzaan: een club ondernemers die elke woensdag met elkaar ontbijten in het plaatselijke restaurant van Van der Valk. Daar maakte Sebastiaan kennis met Jan Herman Lap, adviseur bij MB Adviesgroep/Credion. Die liet er geen gras over groeien. Terwijl zijn collega Maarten-Jeroen den Boer hem hielp bij onderhandelingen over de overname van de aandelen, ging Jan Herman op zoek naar financiering. Sebastiaan is erg blij met ze. ‘Zij hebben een cruciale rol gespeeld en daar ben ik ze erg dankbaar voor. John en ik hadden een goede band opgebouwd, maar bij een overname gaan er toch andere belangen spelen. Dit soort dingen moet je niet zelf willen regelen.’

Financiering leek lastig, zeker omdat Sebastiaans huisbankier al in een vroeg stadium te kennen gaf er geen brood in te zien omdat het beleid het (destijds) niet toestond. Maar dankzij een prettige en constructieve samenwerking met accountmanager Erwin Wals konden uiteindelijk zaken worden gedaan met ING, waardoor Sebastiaan alle aandelen kon overnemen. Dat werd 27 juli van dit jaar officieel bekrachtigd bij notariskantoor Dijkhuis Koeman in Koog aan de Zaan.

Diverse klantenkring

Nu is Sebastiaan volledig eigenaar van NDC-IT, een bedrijf met een zeer diverse klantenkring ‘We werken voor ondernemingen en organisaties met vijf tot twaalfhonderd werkplekken. In totaal gaat het om bijna zevenhonderd klanten met zevenduizend werkplekken in de zorg, logistieke dienstverlening, bouw, een scheepswerf, een busbedrijf en een paar hotels. Ook zijn we bezig in een nieuw distributiegebouw op Schiphol met een oppervlakte van twaalfduizend vierkante meter.’ Lachend: ‘We zijn er net achter dat een elektrische step wel handig is om je te verplaatsen.’

NDC-IT ‘ontzorgt’ klanten. ‘Wij bieden een totaaloplossing. Je moet ons zien als een dienstencentrum. Bij de een verzorgen we de hele ICT, bij een ander gaat het alleen om een gedeelte van de back-up. Onze kracht is dat we werken met gestandaardiseerde processen. Door gebruik te maken van de cloud leveren we standaard werkplekken voor een vast bedrag per maand. Daarmee zijn we een stuk goedkoper dan onze concurrenten. Voorwaarde is wel dat onze klanten onze werkwijze omarmen.’

Focus op groei

Die werkwijze legt hem geen windeieren, constateert Sebastiaan. ‘Veel klanten komen binnen via zakenrelaties. Door mond-tot-mondreclame dus. Ondernemers zijn tevreden met ons werk. Ons bedrijf telt nu vier medewerkers en een flexibele schil aan zzp’ers. Maar onze focus ligt op groei. Eind volgend jaar willen we verdubbeld zijn, qua omzet én personeel.’