Skip to main content

Nieuwe eigenaren voor hotel op Diek op Texel

‘Gevoel voor het menselijke, niet alles draait om cijfers’ Ze hebben allebei een goede baan: hij als actuaris in de verzekeringswereld, zij als accountmanager in de mode. Maar het verlangen naar meer interactie in hun werk en regelmatiger contact met hun familie voert Roeben en Haykuhi Babadzjanjan nu naar Texel, waar ze samen met familieleden Hotel Op Diek in Den Hoorn overnemen. Roeben en Haykuhi zijn allebei van Armeense afkomst en tamelijk bereisd. Ze ontmoetten elkaar twaalf jaar geleden in Toledo in Spanje, waar zij de Spaanse taal leerde en hij na zijn eindexamen op doorreis op vakantie was. Ze werden verliefd, trouwden – inmiddels zes jaar geleden – en besloten in Nederland te gaan wonen, het land waar hij het grootste deel van zijn jeugd al had doorgebracht en waar hij ook studeerde

Klant

Hotel Op Diek

Categorie

Financiering

Datum

2022

Website

https://opdiek.nl/

TEXEL EN DE OVERKANT

Deze maand, de dag na kerst, krijgt hun leven opnieuw een andere wending en verhuizen ze naar Texel. ‘Mijn ouders wonen al jaren op het eiland. Ze runnen daar DuinHotel Texel in De Koog. We hebben ontzettend veel waardering voor hun werk, maar jammer genoeg zien we ze maar weinig. Daarom hebben we gekeken naar een mogelijkheid om vaker op Texel te zijn. Het is fijn om elkaar op te zoeken en elkaar te ondersteunen. Dat is lastig als je aan de overkant woont. Want als de laatste boot is vertrokken, kun je er niet meer komen’, vertelt Roeben. Wat ook meespeelde is dat ze toe waren aan ander werk. ‘We zitten allebei veel achter een beeldscherm. En dat terwijl we vrij sociaal zijn en met de meeste mensen goed overweg kunnen. Door onze afkomst zijn we geïnteresseerd in mensen met verschillende achtergronden. Maar veel collega’s zijn erg gefocust op hun werk en niet zo snel in voor een babbeltje.’

ALTERNATIEVE FINANCIERING

Roeben en Haykuhi en hun adviseur stonden voor een pittige opgave, want de bank waarbij ze aanklopten, was niet enthousiast. De koop kwam uiteindelijk tot stand dankzij een alternatieve financieringsvorm, met geldschieters uit de netwerken van de familie en van MB Adviesgroep. Het hotel wordt eigendom van zes aandeelhouders. Naast Roeben en Haykuhi zijn dat Roebens ouders en zijn zus Gayana en zwager Pierre. Op 27 december krijgen ze de sleutel, waarna het allemaal ‘echt’ wordt. ‘We kunnen rustig opstarten, want het is laagseizoen. In eerste instantie gaan we op dezelfde voet verder als Sidny en Jeannette. In mijn vak heb ik vaak meegemaakt dat er een nieuwe manager kwam en alles anders moest. Dat werkte meestal niet. Zo doen wij dat niet. Eerst settelen. En als we dingen veranderen, gaat het om details.’

EEN GOEDE KLIK

Geïnspireerd door het werk van Roebens ouders gingen ze op Texel op zoek naar een hotel om over te nemen. ‘We hebben er een paar bekeken, maar vielen steeds net buiten de boot. Maar toen we met Sidny van Zon en Jeannette Zijm van Hotel Op Diek in gesprek raakten, was er meteen een heel goede klik. Ze gunden het ons en waren tijdens het hele proces erg betrokken, meedenkend en meewerkend. Het was ook fijn dat zij al snel een goede band met mijn ouders hadden. Sidny en Jeannette wilden hun hotel graag aan ons verkopen en dat vinden we in één woord prachtig!’ Voor de financiering riepen ze de hulp in van Maarten-Jeroen den Boer van MB Adviesgroep. ‘Wij kenden hem al langer. Zijn vrouw Astrid heeft ons eerder geholpen bij de aankoop van ons huis in Zwaag.’

THUIS VOELEN

Op den duur zijn ze wel van plan kamers en badkamers te renoveren. Ook kijken ze of zaken misschien efficiënter kunnen worden aangepakt. Mede door hun achtergrond in het bedrijfsleven houden ze van analyseren. ‘Maar met gevoel voor het menselijke. Niet alles draait om cijfers’, benadrukt Roeben. ‘Mensen moeten zich thuis voelen. En als ze dat een keer niet doen, proberen we dat op een goede manier op te lossen. Dat zorgt voor enthousiasme bij onze gasten en daardoor misschien ook wel bij hun familie en vrienden.’ Aan het slot van het interview zegt Roeben nog eens nadrukkelijk hoe blij hij en zijn vrouw zijn met alle hulp die ze hebben gehad. ‘We zijn Sidny en Jeannette dankbaar dat ze ons dit hebben gegund. En Maarten-Jeroen en Bert van Zoolingen van MB Adviesgroep voor alle support. We konden altijd bij Maarten-Jeroen terecht. Zelfs ’s avonds of in het weekend kon je hem bellen of appen. Daar zijn we nog steeds verbaasd over.’ Lachend: ‘Ik hoop niet dat hij het erg vindt dat ik dit zeg. Straks gaat iedereen hem op ongebruikelijke tijden bellen…’