Skip to main content

Realistische Rabobank-adviseur Jarne Spit zoekt oplossingen

Oplossingen zoeken en out of the box durven denken zijn daarbij van groot belang. Maar het is ook zaak om realistisch te blijven. ‘De droom van de klant mag geen nachtmerrie worden.’ De 37-jarige Jarne is geboren en getogen in Julianadorp. Hij en zijn vriendin zijn de trotse ouders van een zoontje van vier jaar en een van negen maanden. Al sinds 2008 werkt hij met veel plezier voor Rabobank. ‘Ik ben heel lang hypotheekadviseur voor de particuliere markt geweest. Sinds oktober 2021 ben ik adviseur voor het mkb. Ik help ondernemers in Den Helder en op Texel met een financieringsvraagstuk. Daarbij gaat het om financieringen tot één miljoen euro. Voor wie meer nodig heeft, zijn er onze adviseurs Grootzakelijk.’ Sinds Jarne bij Rabobank werkt, is er organisatorisch een en ander veranderd. ‘Vroeger kreeg je als ondernemer een accountmanager toegewezen voor hulp bij alle zaken. Nu heeft elke collega zijn specialisme. Ik houd mij alleen bezig met financieringsvraagstukken. Heeft een klant een vraag over betalingstransacties of rechtswijzigingen, dan verwijs ik de ondernemer door naar de collega die daarover de kennis heeft.’

Klant

Categorie

Financien

Datum

2023

Website

‘DE DROOM VAN EEN ONDERNEMER MAG GEEN NACHTMERRIE WORDEN’

WENSEN EN REGELS

Jarne geniet van zijn werk. ‘Ondernemers helpen hun dromen waar te maken, dat is heel mooi. Als een ondernemer een financieringsvraagstuk heeft, krijgt hij te maken met allerlei wet- en regelgeving. Het is mijn taak de wensen van de ondernemer te vertalen, op zo’n manier dat hij aan die regels voldoet.’ Die regels zijn er overigens niet voor niets, stelt Jarne. ‘Een belangrijke vraag is: zet de klant zijn peilstok niet te ver? We helpen iemand graag zijn droom uit te laten komen, maar die droom mag geen nachtmerrie worden. Een schuld mag geen molensteen om zijn nek worden. Je moet voorkomen dat iemand zakelijk of privé in problemen komt. Risico nemen hoort bij ondernemen, maar risico’s moeten wel reëel zijn. Ik vind dat ook voor mezelf belangrijk. Een goede band met de klant is belangrijk en ik wil die persoon ook over een paar jaar nog recht in de ogen kunnen blijven aankijken. Aan de andere kant: als het risico reëel is, dan gaan we er ook echt voor.’

SNEL HANDELEN

Belangrijk in de samenwerking vindt hij ook het grote netwerk van Maarten-Jeroen. ‘Net als wij bij de bank heeft hij een snelle toegang tot taxateurs en notarissen. En hij vindt het belangrijk om door te zetten. Snel handelen om tijddoelen te halen.’ Vlak voor de zomer werkten ze nauw samen om Evert en Kimberly Monsma aan financiering te helpen om een strandpaviljoen bij paal 20 in De Koog te kunnen overnemen (hun verhaal lees je ook in dit magazine en vind je hier). Met succes: de inzet van MB Adviesgroep als financieringsadviseur en van Rabobank als financier leverde dit ondernemersechtpaar een prima oplossing, met snelle doorlooptijden en scherpen tarieven. Tijdens een gezamenlijke lunch op het zonnige terras van het paviljoen kort na de opening vertelden Evert en Kimberly hoe blij ze ermee waren. Jarne: ‘Maarten-Jeroen en ik begrijpen allebei dat het voor een ondernemer die een strandpaviljoen koopt belangrijk is dat de overdracht in juni is, net vóór het seizoen, en niet pas een maand later. Dat oplossingsgerichte denken spreekt me erg aan.’

OUT OF THE BOX DENKEN

Regelmatig heeft hij contact met Maarten-Jeroen den Boer van MB Adviesgroep. ‘Dat was vroeger al zo bij hypotheekadvisering en de laatste jaren ook steeds meer bij financieringsvraagstukken van mkb’ers die hij begeleidt. In de loop der jaren zijn we steeds intensiever gaan samenwerken. En dat bevalt aan beide kanten goed. Het zijn vaak langdurige en ingewikkelde trajecten waarin we elkaar tegenkomen. Trajecten met problemen en uitdagingen. De vraag is steeds: hoe tackelen we die? Daarin denken Maarten-Jeroen en ik hetzelfde. Het gaat er niet om wat er niet kan, maar wat er wel kan. Hij durft ook out of the box te denken.’