Herfinanciering restaurant ’t Jagertje snel gerealiseerd

Herfinanciering restaurant ’t Jagertje snel gerealiseerd

Twee succesverhalen in één: van de ondernemer én van de financieel deskundige. En dat zelfs zonder dat de twee elkaar ooit fysiek hebben ontmoet. Dat is kort samengevat de gedeelde geschiedenis van horecaondernemer Maikel Mansour en Maarten-Jeroen den Boer van MB Adviesgroep.

Het verhaal wordt verteld door Johan Hielkema, schoonvader en adviseur van Maikel. ‘Maikel heeft de hoogste koksopleiding gevolgd die er in Nederland is en is altijd werkzaam geweest in het hogere segment in de horeca. Zijn laatste functie voordat hij ondernemer werd, was chef-kok bij La Gondola, een Italiaans restaurant in Lemmer met driehonderd plaatsen.’

Zes weken na de eerste kennismaking werden bij de notaris de handtekeningen gezet en was herfinanciering een feit.

Herfinanciering restaurant ’t Jagertje snel gerealiseerd

Eerste gesprekken

Medio 2019 hoorde Johan dat in zijn woonplaats, het Friese dorp Langweer, restaurant ’t Jagertje te koop kwam. ‘Ook ’t Jagertje is een restaurant in het hogere segment. Ik heb Maikel erop attent gemaakt en die voelde er wel voor.’

In het najaar volgden de eerste gesprekken met de verkopende partij en met de eigenaar van het pand. Maikel liet zich daarbij adviseren door zijn schoonvader. ‘Ik heb jaren voor de VvAA gewerkt en overnames van huisartsenpraktijken begeleid. Ik heb aardig wat financiële kennis en ben bekend met onderhandelingstechnieken.’

De gesprekken leidden ertoe dat Maikel op 1 februari 2020 de nieuwe eigenaar werd van de inventaris en de goodwill van ’t Jagertje. Hij twijfelde op dat moment nog tussen overname en huur van het pand. Dat bestond naast het restaurant ook uit een woonhuis op de bovenverdieping. Het werd huur, met een optie tot koop. Afgesproken werd dat als Maikel het binnen een halfjaar zou kopen, hij de al betaalde huursom zou terugkrijgen.

Luxe thuisbezorgd

Kort na de opening deed het coronavirus z’n intrede en een paar weken later moest het restaurant alweer dicht. Van de eerste schrik bekomen, besloot Maikel niet bij de pakken neer te zitten en menu’s aan huis te gaan bezorgen. ‘Maaltijden van niveau en goed verpakt, zodat het eten lekker warm bleef. Het liep als een trein. Zodanig zelfs, dat hij er de Leeuwarder Courant mee haalde. Luxe thuisbezorgd rond Langweer door ’t Jagertje, stond er in de kop. Hij kreeg veel bestellingen, in de wijde omgeving. Als familie zijn we bijgesprongen en hebben we ook menu’s helpen bezorgen.’

Nadat het eerste halfjaar was verstreken, was Maikel ervan overtuigd dat hij het pand wilde kopen. ‘Bij hem speelde mee dat zijn vader en moeder ook altijd in de horeca hebben gewerkt en dat het er bij hen nooit van was gekomen om te kopen. Bij mijn schoonzoon stond op het netvlies gebrand: ooit wil ik een eigen pand hebben.’

Bij de eigenaar werd om respijt gevraagd en die kreeg hij: drie maanden om samen met zijn schoonvader voor financiering te zorgen. Met succes. ‘Mede dankzij de contacten bij ons in het dorp vonden we een particuliere financier. We konden een lening afsluiten, die binnen twee jaar moest worden afgelost.’

Digitaal contact

Zes weken na de eerste kennismaking werden bij de notaris de handtekeningen gezet en was herfinanciering een feit. Veel sneller was nauwelijks mogelijk geweest. Opvallend is dat alle contact digitaal is verlopen. ‘We hebben gebeld, gemaild en What’sApp gebruikt. En één keer door middel van een videoverbinding gesproken met een potentiële financier, die wel even wilde zien wat voor vlees hij in de kuip had. Ik vond het heel apart, maar heb dat fysieke niet eens echt gemist. Volgens de coronaregels had het wel weer gemogen, maar hoe tijdrovend was het niet geweest? Je kunt wel met een paar vragen naar Texel gaan om Maarten-Jeroen te spreken, maar dan ben je een paar uur onderweg. En het gesprek duurt ook een stuk langer, want je bent er dan toch. En na afloop moet je nog terug. Nu duurde een overleg een kwartier of twintig minuten en waren we weer klaar. Wel zo efficiënt!’

Herfinanciering

Begin dit jaar werd het dus tijd om op zoek te gaan naar herfinanciering. Een bevriende restauranthouder vertelde over zijn goede ervaringen met Maarten-Jeroen den Boer van MB Adviesgroep, waarna Johan contact met hem zocht. ‘In maart hadden we ons eerste gesprek. Maarten-Jeroen bood aan een quick scan uit te voeren en daar zijn we op ingegaan. Een halve dag later belde hij al terug dat hij veel licht zag. Dat kwam ook dankzij Maikel. Hij is erg nauwgezet en had alles goed op papier. En ook de jaarcijfers over 2021 waren al bijna klaar. Daardoor kon het hele proces gelijk beginnen.’

Toen het hele dossier – inclusief taxatierapport over de waarde van restaurant en woonhuis en een financieringsplan – compleet was, gingen Maarten-Jeroen en zijn medewerkers aan het werk. De aanvraag werd breed in de markt gezet, bij in totaal tien partijen uit het netwerk van MB Adviesgroep. Vier partijen zagen het wel zitten en deden een aanbieding. De meest gunstige kwam van de Rabobank. ‘Best bijzonder’, vindt Johan. ‘Twee jaar geleden waren we niet eens welkom om te praten, nu werden we er met open armen ontvangen. Dat is te danken aan de kwaliteiten van Maikel en die van Maarten-Jeroen. Twee succesverhalen, ze hebben het allebei heel goed gedaan.’ Bescheiden: ‘En ik mocht de katalysator zijn.’