Skip to main content

Succes voor onafhankelijke adviseur bespaartoppers

‘De klant onder de streep beter uit laten zijn’

Consumenten en ondernemers onafhankelijk adviseren, zodat zij zoveel mogelijk kunnen besparen op hun energiekosten en abonnementsgeld voor tv, internet en (mobiele) telefonie. Met die dienst timmert Bespaartoppers succesvol aan de weg. MB Adviesgroep denkt mee bij de bedrijfsfinanciering.
Al een groot deel van zijn leven is André Emmelkamp (44) financieel adviseur. Voor de DSB Groep hielp hij vroeger al consumenten, onder meer bij het vinden van een hypotheek voor hun woning. Toen de bankencrisis kwam en de toekomst ook voor medewerkers op de loonlijst onzeker werd, besloot André in 2015 voor zichzelf te beginnen.

Nieuw product

Niet met het helpen verstrekken van hypotheken, want door de ongunstige economie en andere – beperkende – verdienmodellen was dat weinig lonend meer. André koos voor een relatief nieuw product: de wereld waarin aanbieders van energie, televisie, internet en (mobiele) telefonie aan klanten worden gekoppeld. ‘In het begin waren we niet onafhankelijk. We lieten ons betalen door de providers. Doel was zoveel mogelijk klanten werven. Later werden de consumenten onze opdrachtgevers. In ruil voor abonnementsgeld krijgen zij een groter maandvoordeel. De uitdaging is de klant onder de streep beter uit te laten zijn.’
André ontwikkelde deze nieuwe formule voor een bedrijf met de naam Bespaarvisie en kreeg daarna de kans deze onderneming over te nemen. Daarbij moest een flinke vergoeding worden betaald voor de klantenportefeuille. ‘Voor de financiering heb ik Credion benaderd. Ik had wel wat eigen geld, maar te weinig. Dat was de eerste keer dat ik in contact kwam met Maarten-Jeroen den Boer, tegenwoordig van MB Adviesgroep. Hij heeft het hele traject destijds begeleid.’

Zakelijke wereld ingewikkelder

Een verstandig besluit, vindt André nog steeds. Hij heeft nooit serieus overwogen zelf op zoek te gaan naar financiering. ‘Ik was wel gewend klanten aan hypotheken te helpen, maar dat waren meestal mensen met een loonstrookje met vaste inkomsten. De zakelijke wereld is toch een stuk ingewikkelder. Bovendien benadert een tussenpersoon meerdere partijen en kies je daarna degene met het gunstigste aanbod. Dat was toen de Rabobank. Zelf kan ik wel met een bank gaan praten, maar met als enige keuze dat ik daarna al dan niet op hun aanbod kan ingaan.’

Succesvol

Onder de naam Bespaartoppers heeft André de afgelopen jaren een succesvol bedrijf opgebouwd. Met drie vaste en twee externe medewerkers vormt hij een soort servicekantoor. ‘Onze klanten betalen een vast bedrag per maand voor een abonnement. Onze medewerkers zoeken minimaal drie keer per jaar contact. Dan bespreken we wat ze bijvoorbeeld aan energie of internet betalen, wat ze gebruiken en of het bij een andere leverancier goedkoper kan. Op basis daarvan stellen we een adviesrapport op. Daarop kan de klant al dan niet ingaan. Bij overstappen helpen we eventueel ook. Dat is service, daar betalen klanten niet extra voor. Veel mensen zijn erg blij met die service, omdat ze het moeilijk vinden zo’n overstap zelf te regelen. Van al onze klanten heeft zo’n vijfentwintig procent nog geen e-mailadres.’

Bijzonder in zijn soort

Bespaartoppers is niet alleen succesvol, maar ook tamelijk bijzonder in zijn soort. ‘Weinig bedrijven werken op deze onafhankelijke manier, veruit de meeste laten zich betalen door providers.’ Toen een soortgelijke ondernemer hem zijn klantenportefeuille aanbood, besloot André toe te happen. Voor de financiering wendde hij zich opnieuw tot Maarten-Jeroen den Boer, die samen met zijn collega Jan Herman Lap van MB Adviesgroep de aanvraag begeleidde en bijvoorbeeld ook gesprekken met potentiële financiers bijwoonde.
Ditmaal werd de oplossing gevonden in een vorm van alternatieve financiering. ‘Onze casus werd op de website van het platform October gezet. Financiers die het zagen zitten, konden een bedrag toezeggen. Een soort crowdfunding dus. Binnen drie uur nadat de casus online kwam, was het gevraagde bedrag bereikt. Dat was heel snel. ING toonde zich eveneens geïnteresseerd, maar wilde eerst de jaarcijfers over 2021 hebben. Daar kon ik niet op wachten. Ik ben heel tevreden met de hulp van MB Adviesgroep.’