Van directeur tot eigenaar van compri aluminium

compri_alumium3-f3815f0e Van directeur tot eigenaar van compri aluminium - MB Adviesgroep

Van directeur tot eigenaar van compri aluminium

‘Dan moet je Maarten-Jeroen van MB Adviesgroep hebben’, was het antwoord van hun wederzijdse relatie, toen Richard Lenders – directeur bij Compri Aluminium in Medemblik – vroeg wie hem het beste kon begeleiden bij een overname.
Richard volgde het advies op en heeft daar geen seconde spijt van gehad. ‘Als ik het nóg eens zou doen, zou ik Maarten-Jeroen wéér vragen.’
Richard Lenders werd in 2008 directeur bij Compri Aluminium, dat op dat moment al een rijke historie achter de rug had. ‘Het bedrijf is meer dan vijftig jaar oud en nog eigendom geweest van Alcoa, een grote Amerikaanse aluminiumproducent. Ik trad in dienst bij Simon Schipper, die in 2003 eigenaar was geworden.’

Een teamspel met maarten-jeroen als regisseur

compri_alumium3-f3815f0e Van directeur tot eigenaar van compri aluminium - MB Adviesgroep

Uitdagingen

Richard werd directeur in economisch onzekere tijden. In het najaar van 2008 viel de grote Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers om en vanaf dat moment kregen bedrijven in de hele wereld het moeilijk. Banken werden voorzichtiger, met als gevolg dat het steeds lastiger werd om een hypotheek voor een nieuwe woning af te sluiten. Ook de bouwsector kreeg daardoor harde klappen te verwerken. ‘En ook op andere terreinen lagen nog wel wat uitdagingen. Door productinnovatie en goed naar onze klanten te luisteren, hebben we deze lastige periode opgevangen’, blikt Richard terug.

Verkorten van levertijden
De klantenkring van Compri Aluminium is divers. ‘Aannemers, de groothandel, woningbouwverenigingen, grote dakdekkersbedrijven en gevelbouwers’, somt Richard op. Een belangrijk punt van aandacht was 

vanaf het begin het verkorten van de levertijden. ‘We wilden de klant verbazen en ontzorgen. Vroeger leverden we de profielen en het maatwerk af op het bedrijf van onze klant, nu gaat alles rechtstreeks naar de bouwplaats en faseren we. De klant krijgt zijn bestellingen waar en wanneer hij maar wil. Logistiek ontzorgen dus. Daar zijn we goed in.’

Medio 2016 voelde het bedrijf zo ‘eigen’, dat Richard eigenaar Simon Schipper vroeg of hij het niet wilde verkopen. Die bleek daar inderdaad toe bereid. Ter begeleiding en ondersteuning in het proces van overname besloot Richard op zoek te gaan naar een adviseur. ‘Bij een voetbalwedstrijd van AZ zat ik in een skybox en vroeg ik de man naast me – Max de Vos, eigenaar van L&M Adviesgroep – of hij iemand kende die me zou kunnen helpen bij een overname. Dan moet je Maarten-Jeroen van MB Adviesgroep hebben, was zijn antwoord.’

Op z'n sokken

De eerste afspraak kan Richard zich nog goed herinneren. Maarten-Jeroen had de eerste boot vanaf Texel genomen en arriveerde te vroeg in Medemblik. Om de tijd te overbruggen, besloot hij in zijn auto nog wat te werken. Toen hij weer weg wilde rijden, zat het voertuig vast in de modder. Richard, lachend: ‘Hij stapte uit, met zijn kalfsleren schoenen midden in de bagger. Even later kwam hij mijn kantoor binnen in pak en met stropdas, maar op z’n sokken. Z’n schoenen stonden bij de deur, vertelde hij. Hij kreeg de modder er niet vanaf.’

Tijdens het gesprek dat volgde, moesten ze aanvankelijk wat aan elkaar wennen. ‘Maarten-Jeroen is snel in zijn analyse, ik ben een beetje een 

kruidenier en graag op de hoogte van alle details. Het was eerst nog wat aftasten, maar hij heeft me daarna prima geholpen. Laat ik het zo zeggen: als ik het nóg eens zou doen, zou ik Maarten-Jeroen wéér vragen. Hij begrijpt dat ondernemen een kwestie van ratio én emotie is en dat ik er af en toe nog even over wilde nadenken. En het allerbelangrijkste: als je ‘m nodig had, was hij altijd bereikbaar, of het nu zes uur ’s ochtends, tien uur ’s avonds of zondagmiddag was.’

Samenspel

Ook inhoudelijk is Richard complimenteus. ‘Maarten-Jeroen komt makkelijk binnen bij financiers. Het hele proces was een teamspel tussen verkoper, koper en Rabobank West-Friesland als huisbank. Met Maarten-Jeroen als regisseur.
Dat werk heeft hij prima gedaan.’

De eerste verkennende gesprekken waren in 2016 en leidden op de laatste dag van 2017 tot een deal. Afgesproken werd de overname in twee fases te realiseren. Richard: ‘Eigenaar Simon Schipper zou nog tot 1 september 2020 aanblijven als DGA (directeur-grootaandeelhouder, red.). Een goed idee, vond ik. Zo kon iedereen rustig aan het idee wennen.’

Ondanks de coronacrisis en alle bijbehorende onzekerheid, werd de transactie – zoals gepland – in 2020 afgerond. Alle betrokken partijen hielden zich aan de afspraken van een paar jaar eerder. En mede dankzij Rabobank West-Friesland, die soepel meewerkte aan de financiering, konden op 26 november bij de notaris in Den Helder de laatste handtekeningen worden gezet.

Toekomst
Richard ziet de toekomst optimistisch tegemoet. ‘Vanaf komend jaar gaan we een deel van ons transport zelf doen. We blijven samenwerken met de transporteur die al zeventien jaar voor ons werkt, maar hebben ook een eigen vrachtwagen gekocht. Die wordt gereden door eigen mensen, waardoor we nóg flexibeler zijn.’
Ook recent werden al flinke vorderingen gemaakt. Zo kocht Richard eind 2018 een poedercoaterij in België. ‘Hier worden alle profielen en maatwerkproducten voor de Belgische markt van kleur voorzien en vervolgens rechtstreeks aan de klant geleverd. Ook hebben we per 2021 een meerderheidsbelang in een bedrijf dat de montagematerialen voor zonnepanelen verzorgt. We worden in die branche importeur voor heel West-Europa. Daardoor kunnen we ons internationaal breder profileren. Beide bedrijven zijn complementair, ze vormen een aanvulling op wat wij al te bieden hebben. Ze zorgen ervoor dat we beter worden. Zulke beslissingen zijn onderdeel van wat ik onze satellietstrategie noem. De afgelopen jaren zijn we flink in omzet gegroeid, tien tot vijftien procent per jaar. De bedoeling is dat we binnen vijf jaar verdubbelen.’